Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012

Ρεμπέτικο - Rebetiko

 




Είναι το μουσικό είδος που σφράγισε τη μουσική έκφραση των αστικών κέντρων κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών του 19ου αιώνα ως το 1960.
Γεννιέται και εξαπλώνεται μαζί με την ανάπτυξη της βιομηχανικής κοινωνίας στην Ελλάδα , που έχει ως αποτέλεσμα τη συγκέντρωση πληθυσμού γύρω απ’ τα αστικά κέντρα .
Ήταν το τραγούδι των φτωχών στρωμάτων και των ανθρώπων του περιθωρίου και αποτελούσε την άμυνα αυτών των ανθρώπων  απέναντι στον κοινωνικό αποκλεισμό τους απ’ την  κυρίαρχη αστική τάξη .

Rebetiko is the kind of music that inspired the music expression of the masses in big 19th century cities until 20th century 60ties .






Poor people , immigrants and outcasts produces and enjoyed rebetiko ,defending themselves from social exclusion .





Ο χώρος της αρχικής διαμόρφωσής ρεμπέτικου ήταν η φυλακή και ο τεκές .

Its shaping started in prisons and places where narco – addicts used to spend time
( ‘’ tekes ).





Συνήθως , το τραγούδι αρχίζει με μια εισαγωγή σόλο μπουζούκι και μετά μπαίνει η φωνή και τα άλλα συνοδευτικά όργανα
( μπαγλαμαδάκι , κιθάρα , ακορντεόν , δεύτερο μπουζούκι , τουμπερλέκι …)
Ο οργανοπαίχτης δεν ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες για το μουσικό αυτοσχεδιασμό , παρά μονάχα  το δρόμο που ο ίδιος έχει διαλέξει .
Usually , the song starts with an introduction of solo bouzouki and then voice comes and the rest musical instruments ( baglamadaki , guitar , accordion , bouzouki , touberleki  etc).
Rebetiko instrument player doesn’t follow any rules !! he plays his way !!






Διακρίνουμε 3 εποχές στο ρεμπέτικο τραγούδι
1η περίοδος .
Κυριαρχεί το σμυρναίικο στυλ


There  are three eras in rebetiko

1st period:
Smyrna style .







2η περίοδος .
Εκτοπίζονται τα ούτια και οι σμυρνιές τραγουδίστριες και καθιερώνονται οι μπουζουκομπαγλαμάδες  και οι σέρτικοι τραγουδιστές των τεκέδων .
Αυτή η δεύτερη είναι η χρυσή εποχή του ρεμπέτικου .
Δεσπόζει ο Μάρκος Βαμβακάρης και δίπλα του ο Τούντας , ο Μπαγιαντέρας ,
ο Μπάτης , ο Παγιουμτζής , ο Παπαϊωάννου.     Ο Μάρκος Βαμβακάρης εισάγει νέες μουσικές ρίζες με κάποια δυτική χροιά και τις παντρεύει με τους ήχους του ρεμπέτικου

2nd period
This is the end of the ‘’outi ‘’ instrument and women singers and here they come outsiders men singers using ‘’ bouzoukobaglama ‘’musical instrument . This is rebetiko golden age ,
Very famous singers are Markos Vamvakaris Toundas , Bagianderas , Batis , Pagioumtzis , Papaioannou .
Vamvacaris being of a great influence of western music  creates  a new type of rebetiko .






3η περίοδος .
Είναι η εποχή που κυριαρχεί ο Βασίλης Τσιτσάνης . Αυτή την εποχή έγραψε τα καλύτερά του τραγούδια . Είναι ο μάγος εκείνης της εποχής . Ο Βασίλης Τσιτσάνης είναι η γέφυρα που συνδέει το ρεμπέτικο με το λαϊκό  , που είναι το τραγούδι που διαδέχεται το ρεμπέτικο .
 Ο Βασίλης Τσιτσάνης υπήρξε πολύ σχολαστικός και επίμονος δημιουργός . Γέμιζε ολόκληρα τετράδιο με σχεδιάσματα προκειμένου να πετύχει την τελική μορφή του τραγουδιού.
Δύο άνθρωποι , στη δεκαετία του ’60 βοήθησαν στην εξάπλωση και αποπεριθωριοποίηση του ρεμπέτικου.
Ο Βασίλης Τσιτσάνης και ο Μάνος Χατζηδάκης .
Ο πρώτος γιατί έγραψε καταπληκτικά τραγούδια  και ο δεύτερος , αστός ο ίδιος  , γνώρισε το ρεμπέτικο στους αστικούς κύκλους , που κυριολεκτικά εισέβαλαν στην λαϊκή ταβέρνα .


3rd period
the Tsitsanis era .
Vasilis Tsitsanis had a great influence on rebetiko and became the bridge between rebetiko and folk song .
Tsitsanis had been a very creative and persistent song writer. He used to prepare many trials before the final creation of his song.




Two composers helped stop this prejudice against rebetiko: Vasilis Tsitsanis and Manos Chatzidakis .Both of them composed nice songs for all social levels , so everybody could enjoy this kind of music in the Greek tavern .





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου